پرامپتنویسی با ایجاد دانش
Generated Knowledge Prompting
مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) همچنان در حال پیشرفت هستند و یکی از روشهای محبوب توانایی اضافه کردن دانش یا اطلاعات به مدل است تا پیشبینیهای دقیقتری انجام دهد.
با استفاده از این ایده، آیا میتوان از مدل برای ایجاد دانش قبل از انجام پیشبینی استفاده کرد؟ این همون چیزی هست که در مقالهٔ لیو و همکاران در سال ۲۰۲۲ به دنبال آن بودن — ایجاد دانش Generated Knowledge که به عنوان بخشی از پرامپت استفاده شود. چقدر این برای کارهایی مثل استدلالهای منطقی مفید هست؟
بیایید یک راهنمای پرامپت امتحان کنیم:
پرامپت:
بخشی از گلف، تلاش برای کسب امتیاز بیشتر نسبت به دیگران است. درسته یا نه؟
خروجی:
درست است.
این جواب اشتباهه. توی بازی گلف برنده کسیه که توپها رو با کمترین تعداد ضربه به حفرهها بزنه. این جور اشتباهات نشون میده که مدلهای زبانی (LLM) در انجام کارهایی که نیاز به اطلاعات بیشتری دربارهی دنیای واقعی دارند، محدودیتهایی دارن. چطوری میتونیم این رو با تولید دانش بهبود ببخشیم؟
اول، چند تا “دانش” تولید میکنیم:
نمونه از پرامپتها:
ورودی: یونان بزرگتر از مکزیک است.
دانش: یونان تقریباً 131,957 کیلومتر مربع است، در حالی که مکزیک تقریباً 1,964,375 کیلومتر مربع است، یعنی مکزیک 1,389 درصد بزرگتر از یونان است.
ورودی: عینکها همیشه بخار میگیرند.
دانش: بخار شدن روی لنزهای عینک زمانی اتفاق میافتد که بخار آب از عرق، نفس و رطوبت محیط روی سطح سرد لنزها قرار میگیرد، خنک میشود و سپس به قطرات کوچک مایع تبدیل میشود که به صورت بخار دیده میشوند. لنزهای عینک معمولا نسبت به نفس شما خنکتر هستند، به خصوص زمانی که هوای بیرون سرد است.
ورودی: ماهی قادر به تفکر است.
دانش: ماهیها باهوشتر از آن چیزی هستند که به نظر میرسند. در بسیاری از زمینهها، از جمله حافظه، تواناییهای شناختی آنها با یا حتی بیشتر از مهرهداران “عالیتر”، از جمله نخستیسانان غیرانسان، همتراز است. حافظههای بلندمدت ماهیها به آنها کمک میکند تا روابط اجتماعی پیچیده را دنبال کنند.
ورودی: یکی از اثرات معمول کشیدن زیاد سیگار در طول زندگی، احتمال بالاتر از حد نرمال برای ابتلا به سرطان ریه است.
دانش: افرادی که بهطور مداوم بهطور متوسط کمتر از یک سیگار در روز در طول زندگی خود کشیده بودند، نه برابر بیشتر از کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه را داشتند. در میان افرادی که بین یک تا ۱۰ سیگار در روز میکشیدند، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه تقریباً ۱۲ برابر بیشتر از کسانی بود که هرگز سیگار نکشیده بودند.
ورودی: یک سنگ به اندازه یک سنگریزه است.
دانش: سنگریزه قطعه ای از سنگ است که اندازه ذرات آن بر اساس مقیاس Udden-Wentworth بین ۴ تا ۶۴ میلیمتر است. به طور کلی، سنگریزهها بزرگتر از دانهها (با قطر ۲ تا ۴ میلیمتر) و کوچکتر از قلوهسنگها (با قطر ۶۴ تا ۲۵۶ میلیمتر) در نظر گرفته میشوند.
برگردیم به سوال خودمون:
ورودی: بخشی از بازی گلف، تلاش برای کسب امتیاز بیشتر از دیگران است.
دانش:
دانش ۱:
هدف بازی گلف این است که مجموعهای از حفرهها را با کمترین تعداد ضربات بازی کنید. یک دور گلف معمولاً از ۱۸ حفره تشکیل شده است. هر حفره در طول یک دور در زمین گلف استاندارد یکبار بازی میشود. هر ضربه به عنوان یک امتیاز شمارش میشود و مجموع تعداد ضربات برای تعیین برنده بازی مورد استفاده قرار میگیرد.
دانش ۲:
گلف یک ورزش باشگاهی و توپی دقیق است که در آن بازیکنان رقیب (یا گلفبازان) از انواع مختلف باشگاهها استفاده میکنند تا توپها را با کمترین تعداد ضربات به مجموعهای از حفرهها در یک زمین گلف بزنند. هدف این است که مسیر را با کمترین امتیاز تکمیل کنند، که با جمع کردن تعداد کل ضربات انجامشده بر روی هر حفره محاسبه میشود. بازیکنی که کمترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی است.
قدم بعدی اینه که دانش رو یکپارچه کنی و یه پیشبینی بگیری. سوال رو به فرمت پرسش و پاسخ (QA) تغییر دادم تا مدل رو برای جواب دادن هدایت کنم.
پرامپت:
سوال: بخشی از بازی گلف سعی در کسب امتیاز بیشتر از دیگران است. بله یا خیر؟ دانش: هدف بازی گلف این است که مجموعهای از حفرهها را با کمترین تعداد ضربه بازی کنید. یک دور کامل گلف معمولاً شامل ۱۸ حفره است. در یک زمین گلف استاندارد، هر حفره یک بار در هر دور بازی میشود. هر ضربه به عنوان یک امتیاز شمارش میشود و تعداد کل ضربهها برای تعیین برنده بازی استفاده میشود.
توضیح و پاسخ:
پاسخ 1 (اعتماد به نفس بسیار بالا):
خیر، هدف بازی گلف کسب امتیاز بیشتر از دیگران نیست. بلکه هدف این است که مجموعهای از حفرهها را با کمترین تعداد ضربه بازی کنید. تعداد کل ضربهها برای تعیین برنده بازی استفاده میشود، نه تعداد کل امتیازات.
سؤال: آیا بخشی از گلف تلاش برای به دست آوردن امتیاز بیشتر از دیگران است؟ بله یا خیر؟
دانش: گلف یک ورزش ضربهزن و توپ است که در آن بازیکنان (یا گلفبازان) از انواع مختلف چوبها برای ضربه زدن به توپها به سوی یک سری حفرهها در یک دوره بازی استفاده میکنند، با هدف استفاده از کمترین تعداد ضربهها. هدف این است که دوره بازی را با کمترین امتیاز به پایان برسانند، که این امتیاز با جمع کردن تعداد کل ضربههای زدهشده در هر حفره محاسبه میشود. بازیکنی که کمترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی است.
توضیح و پاسخ:
پاسخ 2 (اطمینان بسیار کمتر است):
خیر، بخشی از گلف تلاش برای به دست آوردن امتیاز بیشتر از دیگران نیست. هر بازیکن تلاش میکند تا دوره بازی را با کمترین امتیاز ممکن به پایان برساند که این امتیاز با جمع کردن تعداد کل ضربههای زدهشده در هر حفره محاسبه میشود. بازیکنی که کمترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی است.
اتفاقات خیلی جالبی توی این مثال افتاد. توی جواب اول، مدل خیلی مطمئن بود ولی توی جواب دوم اینطور نبود. برای نمایش، فرآیند رو ساده کردم، اما برای رسیدن به جواب نهایی چند تا جزئیات دیگه هم هست که باید در نظر بگیرین.